تبلیغات
تکنولوژی آموزشی - درباره مرکز مطالعات و توسعه آموزش
 
تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی آموزش رویکردی نوین در آموزش
درباره وبلاگ


فعالیت این وبلاگ در زمینه تکنولوژی آموزشی، مراکز توسعه آموزش و زمینه های وابسته می باشد
مدیریت وبلاگ: سید امین موافقی کارشناس تکنولوژی آموزشی
شغل: کارشناس سمعی و بصری و همکار مرکز توسعه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
تماس: 55 22 919 0936
وب: aminmovafeghi@gmail.com

مدیر وبلاگ : سید امین موافقی
نظرسنجی
ارزیابی مطالب وبلاگ








مرکز مطالعات و توسعة آموزش ( EDC )


وظایف مركز مطالعات و توسعه:
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج وظیفة اصلی و اساسی برای مرکز EDC در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعیین نموده است:
1 – برنامه ریزی درسی
2 – آموزش اساتید
3 – آموزش مداوم
4 – ارزشیابی
5 – پژوهش در آموزش


رسالت و حیطة عملکرد EDC
1 – ارتقای سطح آموزش و یادگیری در آموزش با هدف تربیت و توان مند سازی نیروی انسانی
( Faculty Development )
2 – برنامه ریزی آموزشی ( Curriculum Development )
3 – ارزشیابی ( Evaluation )
4 – پژوهش در آموزش ( Research in education )

توان مند سازی نیروی انسانی:

1 – بهبود برنامه درسی
2 – تقویت مهارتهای برنامه ریزی درسی و بهبود کیفیت یاددهی – یادگیری
3 – نیازهای ویژه دوره های آموزشی و بازنگری آن ها و برنامه ریزی دوره های آموزشی
4 – انطباق برنامه های درسی با نیازهای جامعه و وظایف آیندة دانشجویان
5 – بهبود کیفیت مهارتهای آموزشی بالینی
6 – مشاوره با دپارتمانهای آموزشی و اساتید در زمینة مدیریت و رهبری آموزشی و ارتقای توان مندی های آموزشی
7 – برنامه ریزی برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در زمینة آموزش پزشکی در دپارتمان های مختلف


آموزش مداوم از پنج نوع فعالیت تشکیل می گردد:
-    سمینارها و کنگره ها، کارگاه و کنفرانس
-    دوره های آموزشی کوتاه مدت حرفه ای
-    برنامه های مدون آموزش مداوم
-    فعالیت های آموزشی و پژوهشی
-    خودآموزی

آموزش مداوم
آموزش مداوم کلیة فعالیتهای بعد از فارغ التحصیلی جهت حفظ مهارتهای کسب شده و ارتقاء کیفی و کمی و آموختن مطالب و مهارتهای جدید علمی می باشد که در خصوص جامعة پزشکی می تواند منجر به ارتقاء کیفی و کمی ارائه خدمات بهداشتی، درمانی جامعه گردد.


کنگره ( همایش )

گردهمایی رسمی که در آن نتایج تحقیقات و پژوهشهای انجام شده در موضوع علمی  متخصصین ارائه می گردد. در همایش های بین المللی بخشی از مقالات ارائه شده حاصل پژوهشهای انجام شده در سایر کشورهاست ( حد اقل 20% ) طول مدت کنگره سه روز یا بیشتر است


هم اندیشی

گردهمایی که هدف از تشکیل آن بیان تازه های علمی، مبادلة تجربیات جدید و چاره چوبی جهت حل مشکلات حرفه ای شرکت کنندگان است ( مدت آن حد اقل 2 روز است )


کنفرانس ( فراهم آیی )
نشستهایی که به منظور بحث و تبادل نظر در یک زمینة خاص و انعکاس نقطه نظرات افراد برگزار می گردد. ممکن است در یک روز و یا بصورت ادواری برگزار شود.


سمپوزیوم ( هم نشست )
آموزش مسائل علمی تخصصی و فوق تخصصی در مورد موضوعی خاص به صورت سخنرانی، کار گروهی، بحث و ارائه مقاله برگزار می گردد. طول مدت معمولاً 1 روز است.
کارگاه:
برنامه ای است که جهت تقویت مهارتهای حرفه ای شرکت کنندگان برگزار می گردد و در گردهمایی کوچک جهت تبادل اندیشه، تجربیات و دیدگاهها، شرکت کنندگان به شور و مشورت می پردازند.

دوره های آموزشی کوتاه مدت حرفه ای

برنامه ای است که هدف از برگزاری آن مهارتهای جدید و تقویت مهارتهای حرفه ای قبلی باشد و حد اقل یک دوم ساعت دورة بالینی یا عملی برگزار گردد.

برنامة مدون

برنامه ای است که بر مبنای اصول علمی ذکر شده در کتب رسمی دانشگاهی ( بایدهای یادگیری Text هر رشته ) توسط کمیته های تخصصی ویژه ای در ادارة کل آموزش مداوم جامعة پزشکی تدوین گردیده است و به منظور حل مشکلات حرفه ای فراگیران به صورت پانل، پرسش و پاسخ، گزارش موارد جالب ( Case report )، بازدید عملی، بخش نیازهای آموزشی و ... در گروههای کوچک تأکید دارد.

فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
بر اساس مصوبات شورای آموزش مداوم شامل:
    تألیف کتاب، ترجمة کتاب، انتشار مقاله، انجام پژوهش
    سخنرانی و تدریس در برنامه های آموزش مداوم، ارائه پوسترهای آموزشی

ارزشیابی
ارزشیابی فرآیند تعیین و فراهم آوردن داده های لازم برای قضاوت دربارة موارد تصمیم گیری در نظام آموزشی به منظور بهبود فعالیتهاست.

     4 بخش اصلی:

          ارزشیابی برنامة آموزشی                      
          ارزشیابی اساتید
          ارزشیابی مدیریت و امکانات دانشکده    
          ارزشیابی توانمندی دانشجویان

طراحی و تهیه نرم افزار های لازم برای ارزشیابی و پایش سیستم آموزشی ضروری می باشد.
استفاده از حوزه های 9 گانه ارزشیابی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی ( WFME ) مفید می باشد.

پژوهش در آموزش

هدف کلی:
بهبود کیفیت آموزش از طریق پژوهش در زمینۀ آموزش علوم پزشکی

اهداف اختصاصی:
1 – آفزایش مشارکت اساتید، دانشجویان، محققان در زمینة پژوهش در حیطة آموزش پزشکی
2 – ارتقای مهارت های پژوهشی اساتید و دانشجویان
3 – راه اندازی فرایند طراحی و اجرای پژوهش ها در زمینة آموزش پزشکی
4 – استفاده همه جانبه از فن آوری اطلاعات ( IT ) به منظور رشد و ارتقای مهارتهای پژوهش در آموزش پزشکی

محورهای پژوهش ( در آموزش )
1 – روش های یاد دهی – یادگیری ( Teaching & Learning Methods )
2 – برنامه ریزی درسی ( Curriculum planning )
3 – ارزیابی و ارزشیابی ( Evaluation & Assessment )
4 – رشد و ارتقای اعضای هیئت علمی ( Faculty Development )
5 – نقش فن آوری  اطلاعات در آموزش علوم پزشکی ( Information technology )
6 – آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد ( evidence – Based medical education )
7 – رهبری و اعتبار بخشی ( Leadership & Accreditation )
8 – برنامه های رشد و ارتقاء استعدادهای درخشان ( Gifted – Adults )
9 – آموزش در سلامت ( Health education )
10 – ارتقاء سلامت ( Health promotion )




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



مترجم سایت