تبلیغات
تکنولوژی آموزشی - مراحل شکل گیری تکنولوژی آموزشی
 
تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی آموزش رویکردی نوین در آموزش
درباره وبلاگ


فعالیت این وبلاگ در زمینه تکنولوژی آموزشی، مراکز توسعه آموزش و زمینه های وابسته می باشد
مدیریت وبلاگ: سید امین موافقی کارشناس تکنولوژی آموزشی
شغل: کارشناس سمعی و بصری و همکار مرکز توسعه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
تماس: 55 22 919 0936
وب: aminmovafeghi@gmail.com

مدیر وبلاگ : سید امین موافقی
نظرسنجی
ارزیابی مطالب وبلاگ








 تاریخچة شكل گیری و توسعه

شامل پنج مرحله است :

1 - مرحله اول ( ابزار و وسایل )
2 - مرحله دوم ( مواد آموزشی )
3 - مرحله سوم ( نظام های درسی )
4 - مرحله چهارم ( نظام های آموزشی )
5 - مرحله پنجم ( نظام های اجتماعی )

مرحله اول ( ابزار و وسایل )

این مرحله مصادف بود با اختراع دستگاه‌های مختلف، مانند دوربین عكاسی ، پرژكتور ، گرامافون كه همگی آنها در ابتدا جنبة تفریحی داشته ولی كم كم توسط معلمین در كلاس درس مورد استفاده قرار گرفته اند .

مرحله دوم ( مواد آموزشی )

در این مرحله تحقیقاتی توسط معلمین برای بررسی فواید استفاده از وسایل فوق در امر آموزش صورت گرفته و همچنین صاحبان صنایع نیز اختصاصاً وسایلی را جهت كاربرد در آموزش ساخته‌اند .


مرحله سوم ( نظام های درسی )

در این مرحله مشخص شد صرفاً آوردن دستگاه در موارد مربوطه كافی نیست و نیاز به ایجاد تغییر و تحولهای همه جانبه در امر آموزش احساس شد و مشخص شد كه آموزش به عنوان یك سیستم است و تغییر و تحولها باید همه بخشهای این سیستم را شامل شود . و باید با یك دید سیستمی به آنها نگریست . باید مدارس تجهیز شوند ، معلمان بازآموزی شوند ، كتابها تطبیق شوند و … در واقع می‌توان گفت مطابق شدن كلی اجزای تشكیل دهنده این سیستم با هم .

مرحلة چهارم ( نظام های آموزشی )

در این مرحله مشخص شد كه تنها نظام مدرسه مطرح نمی‌باشد بلكه مدرسه خود جزئی از یك نظام بزرگتر است یا به عبارتی دیگر جزئی از یك سیستم بزرگتر كه عوامل مؤثر دیگری در آن دخیل هستند منجمله پدر و مادر فراگیران ، فراگیران ، نیازهای جامعه علاوه بر نیازهای خاص فراگیران و غیره كه باید مورد توجه واقع شوند و در این مرحله متخصصان ، طراحان سیستم‌های آموزشی ، برنامه ریزان اقتصادی ، جامعه شناسان و غیره درگیر شكل دادن نظام‌های آموزشی هستند .

مرحلة پنجم ( نظام های اجتماعی )


در این مرحله تكنولوژی آموزشی بیشتر به عنوان یك فلسفة حاكم بر جامعه مطرح می شود ، دید و نگرش فلسفه در عام و كل كشور ، هدف تكنولوژی در این مرحله عبارت است از توسعة اجتماعی ، رشد و توسعة كشور ، سازمانها و نهادهای مرتبط با آموزش و در نهایت كمك به پیشرفت جامعه .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 14 مرداد 1396 05:50 ق.ظ
Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and
wished to say that I've truly enjoyed surfing around your
blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed and I hope
you write again soon!
پنجشنبه 31 فروردین 1396 05:09 ق.ظ
Great article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



مترجم سایت